Hubungan adik-beradik dan family

Kalau marah pun kejap je, bertikam lidah pastu okay da, tak simpan dalam hati,semua adik-beradik pun gado sebab masing-masing bertuah perangai. Masing-masing ada salah sendiri dan aib sendiri,manusiakan ,mana sempurna perlu sedar diri kita pun tak sempurna, nak marah lama-lama buat pe, nak tunjuk diri-sendiri suci sangat sampai tak de buat salah pun salah, ingat budi,jasa baik orang pun kat kita..(well, i also have fight with my blood brothers and sisters also parent tapi kejap je, tak berpanjangan pastu maafkan (myself and other) sebab diri sendiri pun salah,mengasihi orang lain sebab sayang lagi kuat banding benci) .

perlu jadi pemaaf untuk hati diri-sendiri tenang macam kisah nabi yusuf tampan yang dibuang dalam perigi oleh adik-beradik sendiri, dugaan maruah, dijual sebagai hamba, dugaan wanita,fitnah dan penjara tapi at last jadi pemimpin negara dan orang baik budi bahasa.(cantik dan tampan pun ujian oleh itu jangan ingat setiap nikmat takde cabaran atau ujiannya(orang sihir, ain,fitnah,buruk sangka,buat cerita,rumor,dituduh buat maksiat sebab berada di tempat salah,diambik kesempatan walaupun tiada bukti,orang jatuhkan kita dan sebagainya) Nabi yaakob kehilangan anak(nabi yusof )pun sedih sampai buta matanya tapi redha ujiannya. Ujian kehilangan anak bukan mudah untuk mak ayah. Selepas puluh tahun anaknya-nabi yusof kembali, anaknya memaafkan adik-beradik lain dan dia sembuh dari penyakit butanya.Ingatlah ujian allah hanya sementara ,bila dapat nikmat syukur serta ingat pinjaman sementara bila-bila masa boleh ambik, bila dapat ujian sabar,solat redha dan tidak buruk sangka dengan ujiannya. Allah bagi nikmat kadang puluh tahun ujian mungkin dalam sepuluh tahun. Ujian untuk meningkat martabat dan darjat di sisi allah,diampunkan dosanya yang lalu dan dinaikkan didarjat tertinggi berdasarkan ujian yang dilalui didunia. (setiap orang ada ujiannya sendiri, kita buat baik dekat si A biasa allah balas kat si Z).

 Kita hanya melihat orang tu dapat pelbagai nikmat tapi kita tak melihat bahagian ujiannya, kalau kita faham ujiannya engkau tidak akan mudah judge dan menilai dengan hasad dengki. Same life lesson will be repeated until learn lesson.Peringatan untuk diri sendiri. ( Ada orang diberi pelbagai nikmat dan stabil tapi diuji dengan kehilangan ahli keluarga berturut meninggal dalam tahun yang sama,diuji kehilangan kerja, ada orang lengkap ahli keluarganya tapi diuji masalah kewangan,ada orang dapat nikmat berkahwin dan mengandung tapi diuji kehilangan pasangan, ada pasangan berkahwin tapi membesar anaknya tapi anaknya meninggal setelah dewasa, ada orang berkahwin tapi pasangannya buruk perangai pun ujian untuk dia selagi bukan kaki dadah,kaki pukul,kaki mabuk,kaki judi dia cuba bertahan tapi ada tak sanggup maka bercerai sebab tak serasi pun ujian untuk dia,mungkin itu lebih baik dan bahagia untuk kedua-duanya.Ada orang ujiannya di tempat kerjanya, tempat belajarnya dan masalah keluarga pun ujian buatnya.ada orang ujiannya dapat ibu bapa kaki caci maki,kaki pukul anak sendiri dan abaikan anaknya,

ada orang anaknya sudah professional elok kerjaya tapi abaikan ibubapanya yang sakit,tidak bertanya khabar,tidak berhubung,merajuk, ujian untuk si ibu bapa dan anaknya (setiap orang ada struggle dan ujian masing-masing, tapi bila ujian datang kira nikmat sebelum ni supaya kita jadi manusia bersyukur,sabar,redha,solat,sangka baik di atasnya tapi malangnya ramai sangka buruk dengan penciptanya,dibiarkan dirinya dalam kesedihan dalam masa yang lama,tidak bangkit dalam ujian,tidak menyelesaikan masalah hidupnya,ramai pulak pakmak cik bawang bercakap perihal orang lain tapi lupa hal aib/salah keluarga mereka pun akan dibicara orang lain(dosa)bukan membantu tapi menyesakkan hati orang dalam kesusahan dikala ujian melanda, masa lalu yang buruk boleh diubah kepada masa depan lebih baik, bila orang diberi ujian lepas yang berat fahamilah allah nak bagi nikmat,hikmah dan hadiah lagi besar dari ujianmu yang lepas sampai engkau puas hati. (Damaikan,bersihkan dan tenangkanlah hatimu bila ujian datang dengan sabar,ketabahan,kemaafan,mengira syukur ,nikmat hidupmu berpuluh tahun,redha dan pelbagai sifat kebaikan dalam kehidupan). When i go last in umrah before allah show me good and bad sides of mekah together to understand that. Life always like that, don't be too sad when challenges come in life.

. Be kind,supportive and help each other when people in test bukan membicarakan salah dan aib orang lain. Manusia ini pun bila dia tak suka sesuatu dia akan cakap ' hah ni bala untuk ko sebab gitu gini' tapi bila kena diri sendiri atau orang dia sayang dia akan bercakap 'ni ujian untuk aku',sedarlah kita bukan sesapa untuk menghukum orang ke neraka atau syurga. Teringat kes seorang penyanyi meninggal akibat accident,dompetnya dan phone dicuri ,family merayu pulangkan,tapi buat ahli keluarga mayatnya cantik,seperti orang tido,mati hari jumaat tiada seksa kubur ujian buatnya dan ahli keluarga,rezeki hidupnya dah tertulis,tapi manusia yang hidup tak ambik ikhtibar masih bercakap kesalahan lampau arwah pastu aibkan dan cakap mati katak. Astafirghullah, orang sudah mati pun masih tak ambil pengajaran tapi pahala kebaikannya pindah kepada si mati yang diaibkan dan dinaikkan darjatnya. Makin ramai yang bercakap buruk/aib si mati tapi amalannya sikit jadi banyak sebab si pengumpat/pembicara aib ni yang ramai. Diam lebih baik dan doakan baik-baik untuk orang mati. Kecam dosa orang tapi bukan pendosanya. Bila allah bagi hidayah,ketuk pintu hatinya untuk bertaubat dia akan jadi manusia lebih baik masa hadapan, masa lalunya bukan penentu masa hadapan, berasa simpati kepada ujiannya dan doa baik-baik untuk setiap orang kerana doa,amalan kebaikan dan orang baik-baik akan datang kepada kita bila kita doa,buat amalan kebaikan dan cuba jadi orang baik .
walaupun tidak lepas dari salah/silap/aib kita. 

#subuhinspirasi #salamsubuhdanketenanganpendudukdunia. #InshaAllah,there is way. #alhamdulilahkitakuatkeranaujian

Comments