Resepi sotong goreng tepung sedap menjilat jari

Resepi sotong goreng tepung sedap menjilat jari


Bahan -bahan
 Telur sebiji dikocak rata sampai hancur
 1/2 cawan Tepung gandum cap sauh
1/2 cawan Tepung bestari spicy
sotong setengah kilo- ikut kita nak goreng berapa banyak
last boleh makan dengan mayonis & sos cili

         Disebabkan tepung ni pedas sangat kena blend separuh dengan tepung gandum.
                                                    Gambar tepung credit to owner
Jenama tepung gandum untuk bagi tekstur crunchy dan menjilat jari.

Cara-cara
Potong semua sotong berdasarkan size gambar dan guna sotong size besar lagi sedap sebab sotong kecik lalu celah jari dan tak puas,basuh bersih dengan limau nipis atau sewaktunya kurangkan bau hanyir,tapi nak fresh bau sotong tak payah basuh dengan air limau,sedap je sebab salut dengan telur.

Dah basuh,salut sotong dengan telur dulu, kemudian campur setengah cawan tepung pedas dengan tepung gandum kacau sampai sebati dedua color jadi oren cair sikit.

Selepas salut dengan telur , salutkan dengan campuran dedua tepung tadi, panaskan minyak sehingga mendidih ,kemudian masukkan salutan sotong tadi dengan minyak panas tadi, goreng sampai kekuningan pastu angkat ,dah siap boleh makan dengan mayonis,source cili dan nasi. Hidangkan panas-panas
Ada rombongan datang beraya,kami  masak 2 kilo sotong, ramai puji sedap,siap bawak bekal balik sebab marvelous. my sister everyweek request buat sebab sedap sangat pastu saya makan pun tak berhenti. Alhamdulilah family suka sangat,puas buat sendiri untuk kuantiti banyak untuk makan dengan family.
 Pakai udang pun sedap dengan ramuan sama

Comments